Niniejszy program jest uzupełniającym programem nauczania języka angielskiego, przeznaczonym dla VI klasy szkoły podstawowej. Można go stosować jako dopełnienie programów nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego
UZUPEŁNIAJĄCY PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KL. VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PRACA METODĄ PROJEKTU
Opracowanie: Maria Lont-Wasielewska Ewa Kulawiak Beata Damaschke
Szkoła Podstawowa w Łebieńskiej Hucie Rok szkolny 2004/2005
1 Wstęp
1.1 Metryczka programu
Przedmiot: język angielski Typ szkoły: szkoła podstawowa Etap edukacyjny : II – klasa VI Typ kursu: kontynuacyjny Autorki : Maria Lont- Wasielewska , Ewa Kulawiak , Beata Damaschke
1.2 Wprowadzenie
Niniejszy program jest uzupełniającym programem nauczania języka angielskiego, przeznaczonym dla VI klasy szkoły podstawowej. Można go stosować jako dopełnienie następujących programów nauczania języka angielskiego dla tego etapu edukacyjnego: Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej E. Dzierżawska, I.Kubrakiewicz, M. Szpotowicz DKW – 4014 – 42/99, Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI Kurs dla początkujących dla klas 4-6 szkoły podstawowej II etap edukacyjny M. Ellis, M. Niesobska, A. Rak DKW-4014-59/99
Projekt jest jedną z proponowanych metod pracy w wyżej wymienionych programach. Zabrakło w nich jednak konkretnych przykładów zebranych w całość, czy przykładowego cyklu lekcji. Praca metodą projektu jest próbą uzupełnienia tej luki.
Autorki programu uznały, że projekt daje uczniom możliwość nie tylko rozwijania kompetencji językowych, ale również kształcenia umiejętności uniwersalnych takich jak: rozwijanie zainteresowań, nabywanie umiejętności samodzielnego uczenia się, twórczego myślenia oraz pracy w grupie. Stwarza również szanse na większe zaangażowanie wszystkich uczniów (nawet mniej uzdolnionych językowo) i pozwala odejść od szablonu typowo lekcyjnej formy. Szczególny nacisk położono na zdobywanie umiejętności efektywnego komunikowania się przydatnego między innymi podczas podróży zagranicznych .
Program został napisany z myślą o uczniach pochodzących ze szkół, w których pracują autorki.
1.3 Warunki realizacji programu
Organizacja nauczania Realizacja programu obejmuje jeden rok szkolny, w trakcie którego zaplanowano przeprowadzenie cyklu dziesięciu projektów realizowanych na 13 godzinach lekcyjnych (dowolnie rozmieszczonych w czasie roku szkolnego).
2 Ogólne cele nauczania Rozwijanie dociekliwości poznawczej Kształcenie umiejętności pracy w zespole Rozwijanie twórczego myślenia Rozwijanie własnych zainteresowań Kształcenie umiejętności planowania, organizowania i samooceny własnej pracy Budowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania Kształcenie poczucia przynależności regionalnej, narodowej i kulturowej Kształcenie postawy tolerancji wobec innych narodów i kultur Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł Wykorzystywanie umiejętności porozumiewania się w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych w praktyce
Szczegółowe cele nauczania: Uczeń potrafi:
Podać dane personalne ( imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania, narodowość) Mówić o swoich zainteresowaniach i upodobaniach, Przedstawić i opisać członków swojej rodziny Pytać o drogę Pytać o ceny produktów i robić zakupy Zamawiać posiłki w restauracji Odpowiednio zachować się w bezpośrednim kontakcie z obywatelami krajów anglojęzycznych Zainicjować i podtrzymać prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji życia codziennego Mówić o swoim samopoczuciu i zdrowiu oraz w razie potrzeby prosić o pomoc Napisać i odczytać pocztówkę Zastosować odpowiednie zwroty w przypadku niezrozumienia sytuacji językowej Opowiedzieć i opisać miejscowości, z której pochodzi Wyrazić prośbę oraz życzenie Porównać realia życia nastolatków w Polsce i Wielkiej Brytanii Nazwać rzeczy, które zabierze ze sobą na wycieczkę
3 Procedury osiągania celów Praca metodą projektu pozwala uczniom zdobywać wiedzę i umiejętności kluczowe w sposób aktywny. Rodzaje aktywności prowadzące do osiągania celów przez uczniów:
• W zakresie planowania i organizowania (planowanie działań zespołowych i indywidualnych, samoocena, podejmowanie decyzji ) • W zakresie poszukiwania i wykorzystywania informacji (gromadzenie, porządkowanie i selekcjonowanie informacji, przyswajanie i odtwarzanie informacji oraz korzystanie z informacji) • W zakresie dochodzenia do wiedzy (burza mózgów, wyciąganie wniosków, stawianie pytań, badanie materiałów) • W zakresie tworzenia własnych materiałów ( czytanie i redagowanie tekstów użytkowych np. menu , list)
4 Materiał nauczania:
Nr lekcji Temat lekcji Treści szczegółowe Oczekiwane osiągnięcia ucznia 1. Ja i moja rodzina Przymiotniki opisujące wygląd Zwroty wyrażające upodobania
Przedstawia się Opisuje wygląd członków rodziny Mówi o zainteresowaniach i upodobaniach Podaje miejsce zamieszkania
2. Promujemy naszą miejscowość i okolice. Nazwy budynków użyteczności publicznej i najciekawszych miejsc w okolicy. Opisuje swoją miejscowość 3 A
3 B Wirtualna podróż po Londynie
Spacer po Londynie Atrakcje turystyczne w Londynie kierunki (w prawo, lewo, prosto) Rozpoznaje i nazywa atrakcje turystyczne w Londynie Pyta o drogę i podaje kierunek Odczytuje plan Londynu Wyszukuje informacje w tekstach dotyczących atrakcji turystycznych 4. Zakupy sklepów sklepie odzieżowym Nazwy sklepów i produktów Podaje nazwy sklepów. Pyta o ceny produktów i robi zakupy
5.
Życie nastolatków w Polsce i Wielkiej Brytanii Życie codzienne Nazwy codziennych czynności Porównuje sposoby spędzania wolnego czasu przez nastolatków w Polsce i Wielkiej Brytanii. Dostrzega różnice w relacjach interpersonalnych w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA. 6. Wizyta u lekarza Nazwy części ciała i typowych dolegliwości. Mówi o swoich typowych dolegliwościach i samopoczuciu Prosi o pomoc w razie potrzeby 7. Posiłki Nazwy posiłków i jedzenia Nazwy elementów zastawy stołowej Nazywa posiłki i produkty żywnościowe Stosuje odpowiednie zwroty grzecznościowe przy stole 8. Codzienne zwyczaje w Wielkiej Brytanii i Polsce(podobieństwa i różnice) Zasady stosownego zachowania. Rozpoznaje podobieństwa i różnice w zachowaniu w Polsce i Wielkiej Brytanii. Zna kody kulturowe (gesty) i reaguje stosownie do sytuacji. 9. Pozdrowienia z podróży. Forma listu nieoficjalnego Zna strukturę listu. Potrafi pozdrowić adresata i przekazać wrażenia z podróży w prostej formie. 10. Przygotowanie do podróży. Lista niezbędnych rzeczy Plan wycieczki Segreguje niezbędne rzeczy pod względem ważności. Planuje trasę zwiedzania miasta.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: • wyrabia postawę tolerancji, otwartości oraz zainteresowania wobec inności kulturowych • poszerzy wiedzę o Wielkiej Brytanii • przeprowadza selekcję wyszukanych materiałów i wykorzystuje je w swoich pracach • potrafi współpracować w zespole, • potrafi występować publicznie używając języka obcego • jest zmotywowany do dalszego zdobywania wiedzy i kształcenia umiejętności językowych Pozostałe przewidywane osiągnięcia uczniów są jednoznaczne ze szczegółowymi celami nauczania
METODY OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW: Kontroli i ocenie podlegają prace praktyczne, prace pisemne i wypowiedzi ustne. Wykorzystywana będzie skala ocen 1-6 zgodna z przedmiotowym systemem oceniania. • prace praktyczne: własne albumy, przewodniki • prace pisemne: listy , dialogi, menu • wypowiedzi ustne: prezentacje indywidualne i grupowe, scenki, odgrywanie ról
Przykładowe arkusze oceny i samooceny pracy uczniów
Karta samooceny współpracy w grupie Kryteria Przeważnie Czasami Nigdy Aktywnie pracowałem w grupie Wywiązywałem się z przyjętych zobowiązań Byłem otwarty na propozycje kolegów Pomagałem w podejmowanie decyzji Dbałem o atmosferę sprzyjającą pracy Wkład mojej pracy odpowiadał moim możliwościom
Przykładowa karta oceny albumu/przewodnika
kryteria punktacja 1-6 uczeń nauczyciel Odpowiedni dobór informacji Poprawność języka Estetyka (staranny zapis, wykonanie lub wykorzystanie ilustracji) Pomysłowość
EWALUACJA PROGRAMU
Przed wdrożeniem programu dokonano analizy spójności treści z celami. Podczas realizacji programu prowadzona będzie ewaluacja formatywna (wspierająca), która pozwoli zaobserwować zmiany dotyczące przyrostu umiejętności językowych i umiejętności kluczowych uczniów, ich wkładu pracy i motywacji do nauki, stopnia atrakcyjności i efektywności metod pracy. Ten rodzaj ewaluacji umożliwi ulepszenie programu poprzez wprowadzanie zmian (w razie potrzeby) w trakcie jego realizacji. Ewaluacja całościowa (sumatywna) zostanie przeprowadzona po wdrożeniu programu, na podstawie danych zebranych w trakcie jego realizacji(obserwacji, opinii nauczycieli i uczniów) oraz ankiety końcowej adresowanej do nauczyciela prowadzącego zajęcia i uczniów (realizacja celów). Ostateczna ocena programu będzie się opierać na modelu SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia)
Bibliografia
Programy nauczania
1. Dzierżawska E., Kubrakiewicz I., Szpotowicz M., Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej, Warszawa 1999. 2. Ellis M., Niesobska M., Rak A., Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla początkujących dla klas IV – VI szkoły podstawowej. II etap edukacyjny, Warszawa 1999. Podręczniki szkolne 1. Dzierżawska E., Kubrakiewicz I., Bingo! 5. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1998. 2. Dzierżawska E. , Bingo! 6. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1999. 3. Hutchinson, Tom, New Hotline elementary, Oxford University Press1998 4. Kozanoglou D., Wakeman K., Brainwaves. Level 1. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Oxford University Press 1999. 5. Kozanoglou D., McKeegan D., Wakeman K., Brainwaves. Level 2. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Oxford University Press 2000. 6. Kubrakiewicz I., Ściborowska B., Bingo! 4 Starter. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1999. 7. Nolesco R., Twist! 2, Oxford University Press 2000.
Materiały pomocnicze
1. Mary Glasgow Magazines, Timesavers for English teachers, London 1998. 2. Stempelski S., Tomolin B., Cultural awarness, Oxford University Press 2003.
Opracowania 1. Burwood S., Dunford H., Philips D., Projects with young learners, Oxford University Press1999. 2. Guja K., Konstruowanie szkolnych programów naucznia, Katowice 2003. 3. Harmer J., The practice of English Language Teaching, Londyn 1997 4. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa1999. Artykuły 1. Mazurkiewicz A., Praca metodą projektów – lekcja geografii i języka angielskiego, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 2, s. 100 – 102. 2. Smurzyńska T., Praza metodą projektów w zespole o zróżnicowanym poziomie zaawansowania językowego, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 3, s. 105-106. 3. Szewczykiewicz M., Metoda projektu jako jedna z technik nauczania i sposób realizacji ścieżek edukacyjnych, „Języki Obce w Szkole” 2003, nr 6, s.163-168.
Opracowanie: Maria Lont-Wasielewska Ewa Kulawiak Beata Damaschke
|